Parametry optyczne komercyjnych lunet widokowych i mit wielkiego powiększenia

Będąc liderem rynku od lat 90-tych zbliżamy się do wyprodukowania 10 000 sztuk panoramicznych lunet z funkcją płacenia oraz bez pobierania opłaty. Spotkaliśmy się ze zjawiskiem iż nasz klient i zarazem przyszły właściciel lunety oczekuje maksymalnego powiększenia optyki zamontowanej w lunetach i jest to główny parametr decydujący o wyborze. Postanowiliśmy przeprowadzić własne badania i w identycznych 8 obudowach lunet umieściliśmy różne systemy optyczne: 4 sztuki z pojedynczym obiektywem (mono) i 4 sztuki z podwójnym wizjerem (BINO). Użytkownik nie miał możliwości by zweryfikować czy w lunecie zamontowany jest mały obiektyw (poniżej 50 mm średnicy) czy duży (powyżej 50 mm średnicy), widzial jedynie ich ilość. Lunety od strony obiektywu zostały osłonięte dodatkowymi szkłami uniemożliwiającymi taką ocenę. Wynik tego eksperymentu był dla nas dosyć oczywisty ale dla naszych klientów bardzo istotne jest aby go poznać. Otóż w pierwszej kolejności najbardziej atrakcyjne dla obserwującego wydaje się być odczucie głębi dzięki podwójnemu obiektywowi BINO, następnie nieduże powiększenie 15x i możliwie szeroki kąt widzenia. Co ciekawe równie pozytywie oceniania była ekonomiczna optyka o małej średnicy (40 mm) i powiększeniu 5x co bardzo drogi i zawaansowany układ z ogromną soczewką 120 mm i powiększeniem 30x. Okazuje się że obraz obejmujący większy obszar jest ciekawszy dla turystów i raczej preferują oni panoramiczny widok niż maksymalne powiększenie pozwalające na dokładną obserwację jakiegoś szczegółu. Pomijając ilość obiektywów optymalna jest optyka powiększająca w przedziale 10-20x. Doskonałym wyborem jest wypośrodkowane 15x.

WNIOSKI:

  1. Nawet najsłabsza podwójna optyka BINO na dwoje oczu zawsze będzie lepsza niż największa i najdroższa MONO (na jedno oko).
  2. Nie ma sensu inwestować w ogromne średnice ponieważ branża turystyczna to nie astronomia w której liczy się każdy dodatkowym mm kwadratowy powierzchni obiektywu! Średniej wielkości, rozsądne cenowo układy optyczne oferują najbardziej uniwersalny i atrakcyjny obraz. Podawanie takiej informacji nie jest w interesie producenta ale my w BrightStar kierujemy się praktyczną ideą a nie maksymalizacją zysków;)
  3. Jedynym odstępstwem od punktu 2 jest wyraźna chęć obserwacji jakiegoś wybranego odległego szczegółu (np. szczyt odległej góry, statek na morzu, itd)

Podsumowując – według przeprowadzonych przez BrightStar badań przy wyborze najlepszego modelu do ogólnej obserwacji nie warto skupiać się jedynie na maksymalnym powiększeniu i największej średnicy obiektywów. Naturalnie nasz klient kierując się ceną chce zapłacić więcej za produkt który ocenia jako lepszy. Niestety realia weryfikują że narażacie się Państwo na niezbyt sensowne zwiększenie kosztów zakupu a użytkownicy w znacznej większości przypadków kompletnie nie docenią mocniejszych parametrów a nawet będą one ograniczać panoramiczny kąt widzenia!

2 comments

  1. Znalezienie tego bloga było dla mnie jak odkrycie skarbu – jego wysoka jakość treści, klarowna prezentacja i zaangażowanie w dostarczanie wartości dla czytelników sprawiają, że chcę spędzać tutaj godziny, wchłaniając każde słowo i czerpiąc inspirację do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego!

  2. Nie sądziłem że przy wyborze powiniem kierowac się polem widzenia zamiast powiększenia… Świetne źródło wiedzy prosto od producenta! Pouczająca lektura!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copyright © Sklep Lunetywidokowe.pl 2022